Inregistrarea si utilizarea noilor case de marcat electronice fiscale

Conform noilor prevederi legale, toti operatorii economici din Romania au obligatia ca pana la 1 noiembrie 2017 sa-si schimbe casele de marcat cu jurnal pe suport hartie cu aparate cu jurnal electronic pentru a permite transferul informatizat de date fiscale catre serverul ANAF. Toate noile case de marcat vor trebui inscrise intr-un Registru national de evidenta a aparatelor de marcat electronice fiscale ce ar urma sa fie infiintat de catre ANAF.

Utilizarea aparatelor de marcat cu jurnal electronic si eliminarea aparatelor de marcat cu rola jurnal este cuprinsa si aprobata in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 91/2014, iar procedura de avizare tehnica a caselor de marcat este prezentata intr-un ordin publicat recent pe mfinante.ro

Modalitatea de inscriere a noilor case de marcat in viitorul Registru de evidenta face obiectul unui proiect de act normativ lansat de curand in dezbatere publica de Ministerul Finantelor Publice. Proiectul prevede, printre altele, faptul ca respectivul Registru national de evidenta a aparatelor de marcat electronice fiscale va permite identificarea si monitorizarea in timp real fiecarei case de marcat cu jurnal electronic.

Concret, este vorba despre Proiectul de Hotarare de Guvern pentru modificarea si completarea Normelor metodologice pentru aplicarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 479/2003, document potrivit caruia vor fi luate in evidenta, cu ajutorul registrului mentionat, toate casele de marcat instalate in judetele tarii si in sectoarele municipiului Bucuresti. Practic, aparatele electronice fiscale de marcat vor fi conectate la un sistem de supraveghere, in vederea transmiterii datelor fiscale catre sistemul informatic al ANAF. Totodata, registrul va permite accesul in timp real la fiecare aparat de marcat electronic fiscal si la istoricul sau, corelate cu locatia si identitatea operatorului economic care livreaza legal bunuri cu amanuntul si/sau presteaza legal servicii direct catre populatie.

„Inregistrarea aparatelor de marcat electronice fiscale se va desfasura etapizat: pre si post-operationalizare a formei electronice a Registrului”, se arata in proiectul de act normativ al ANAF.

Registrul va fi gestionat de catre directiile regionale ale finantelor publice, dupa ce in prealabil operatorul economic va solicita, printr-o cerere, atribuirea unui numar de ordine din registru. Odata depusa cererea, organul fiscal va avea la dispozitie cinci zile pentru a comunica operatorului economic numarul de ordine atribuit pentru fiecare aparat.

Conectarea intre aparatele de marcat electronice fiscale si sistemul informatic al ANAF, mentionata in proiectul de act normativ al Ministerul Finantelor Publice, se va realiza la inceputul activitatii zilnice prin orice tip de conexiune la internet, folosindu-se un canal de comunicatie criptat de tip https cu protocol TLS/SSL. In situatia in care aparatul de marcat electronic fiscal nu va transmite informatii catre sistemul informatic pentru un interval de maximum zece minute, canalul de comunicatie se va restabili automat.

Aceasta conexiune va permite aparatelor de marcat electronice fiscale sa transmita catre ANAF urmatoarele informatii:

  • datele din jurnalul electronic, zilnic;
  • datele din bonul fiscal, in timp real;
  • zilnic, dupa generare, datele din raportul fiscal de inchidere zilnica;
  • datele din „bonul fiscal de test” emis la instalarea aparatului de marcat electronic fiscal;
  • la momentul reconectarii, informatii referitoare la ora de pornire, oprire sau de incetare a functionarii aparatului de marcat electronic fiscal.
 

Conditiile tehnice pe care trebuie sa le indeplineasca noile case de marcat sunt urmatoarele:

  • sa contina o memorie fiscala unic inscriptibila tip (E)PROM sau tip OTP;
  • sa contina un dispozitiv de comunicatie externa care permite conectarea intr-un sistem informatic, folosind un canal public de comunicatie pe baza unui protocol TLS/SSL;
  • sa contina un modul criptografic in conformitate cu standardul FIPS 140-2 Level 2, care sa stocheze un certificat digital intern X.509.V3 cu lungimea cheii RSA de cel putin 2048 biti, instalat de catre producatorul aparatului de marcat;
  • sa permita inlocuirea certificatului digital prin descarcarea unui certificat emis de o Autoritate de Certificare a ANAF;
  • sa permita interpretarea profilurilor furnizate de sistemul informatic cu privire la o serie de parametri precum: produse/ servicii si/sau categorie de produse/ servicii, ritmicitate, perioada;
  • sa permita actualizarea sau modificarea profilurilor furnizate de sistemul informatic, iar cerintele cuprinse de acestea vor putea fi schimbate de catre ANAF, in functie de necesitatile identificate;
  • sa permita primirea, interpretarea si crearea de fisiere in format XML pentru definirea profilurilor transmise.
     

Potrivit OUG nr. 57/2015, care a modificat prevederile OUG nr. 91/2014, dotarea operatorilor economici cu case de marcat cu jurnal electronic se va face treptat, dupa cum urmeaza:

  • operatorii economici care au calitatea de mari contribuabili vor avea obligatia de a utiliza numai case de marcat cu jurnal electronic incepand cu 1 aprilie 2017;
  • contribuabilii mijlocii vor utiliza, la randul lor, numai case de marcat cu jurnal electronic de la 1 iulie 2017;
  • contribuabilii mici vor avea aceeasi obligatie incepand cu 1 noiembrie 2017.
     

Totodata, comercializarea aparatelor de marcat electronice fiscale cu rola jurnal va fi strict interzisa de la 1 ianuarie 2017. De altfel, conform normelor in vigoare, nerespectarea acestei prevederi constituie contraventie si se va sanctiona cu o amenda de 3.000 de lei.